Een van de eerste dingen die je hoort bij warm weer: draag witte kleding, want die weerkaatst het zonlicht en is dus koeler. Op het eerste gezicht klinkt dit advies aannemelijk. Echter, er spelen natuurkundig gezien twee factoren een rol die hierbij worden vergeten.
Ten eerste is de ruwheid van het oppervlak belangrijk. Zoals ik eerder een keer berichtte, uit onderzoek dat ik in Utrecht deed bleek het water in een wit beschilderd blik, beschenen door een felle lamp, meer in temperatuur te stijgen dan het water in een zwart beschilderd blik, beschenen door diezelfde lamp op dezelfde afstand. Eerst snapten we daar niets van. Maar toen we de literatuur indoken bleken andere onderzoekers ons al voor te zijn geweest. De ruwheid van de verf bepaalde in grote mate de absorptie van de infrarode straling. Grotere ruwheid betekende meeer absorptie. Kennelijk was de ruwheid van het witte blik groter dan die van het zwarte blik.
Ten tweede, wit weerkaatst inderdaad de infrarode straling meer dan zwart. Echter, als het warm is ga je niet snel in de zon zitten. Dus de directe weerkaatsing van zonlicht valt dan tegen. Wat wel gebeurt is dat je je eigen lichaamswarmte bij witte kledij niet goed kwijt kunt. Je bent zelf een warmtebron 37 ⁰ C. Je wilt die warmte kwijt. Zwart absorbeert meer infrarode straling dan wit. Dus met zwarte kledij straal je meer uit en koel je sneller af.
In warme streken weten de mensen dit maar al te goed. Zolang ze binnen zitten, en niet in de hete zon, dragen ze daar zwarte kleren. Dat doen ze uit ondervinding. Het voelt gewoon prettiger. Daar hebben ze geen natuurkunde voor nodig, zoals wij.